خانه / دسته‌بندی نشده / وظایف طراح گرافیک | 8 مورد از مهمترین وظایف طراح گرافیک

وظایف طراح گرافیک | 8 مورد از مهمترین وظایف طراح گرافیک

وظایف طراح گرافیک

وظایف طراح گرافیک و آشنایی با آنها یکی از مواردی است که اشخاصی که به تازگی وارد عرصه طراحی گرافیک شده و یا قصد دارند وارد این عرصه شوند، شدیدا کنجکاو آن هستند. طراحی گرافیکی از ترکیبات تصویری برای حل مشکلات و ارائه ایده ها از طریق تایپوگرافی، تصاویر، رنگ ها و و فرم ها استفاده می کند. هر طراح گرافیکی پس از مراجعه به یک آموزشگاه عکاسی و شرکت در دوره های گرافیک آن و پس از یادگیری اصول اولیه گرافیک، وارد شغل و حرفه منحصر به فرد خود می شود.

هر نوع طراحی گرافیکی نیاز به مجموعه خاصی از مهارت ها و تکنیک های طراحی دارد. بسیاری از طراحان در یک نوع واحد تخصص دارند و برخی دیگر روی مجموعه ای از انواع مشابه، تمرکز دارند. اما از آنجا که صنعت دائما در حال تکامل و پیشرفت است، طراحان باید دائما خود را با این پیشرفت صنعت سازگار سازند تا بتوانند تخصص ها و مهارت های خود را مطابق نیاز روز ارتقاء دهند. در این مقاله از آکادمی پیکسان به بررسی انواع وظایف طراح گرافیک خواهیم پرداخت و 8 نوع از وظایف رایج طراحان گرافیک را به شما معرفی خواهیم کرد.

وظایف طراح گرافیک

 

8 مورد از مهمترین وظایف طراح گرافیک

1- طراحی گرافیکی هویت بصری

هویت یک برند، رابطه بین یک تجارت یا سازمان با مخاطبان آن است. یک هویت تجاری در واقع به این معنی است که یک سازمان؛ شخصیت، هویت، عواطف و تجربیات خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. طراحی گرافیکی هویت بصری یک برند دقیقا به این صورت است: عناصر بصری هویت برند که به عنوان چهره یک برند عمل می کنند، از طریق تصاویر، اشکال و رنگ ها با مخاطبان ارتباط برقرار می کنند.

طراحانی که در طراحی گرافیک هویت بصری تخصص دارند با برندهای گوناگون همکاری می کنند تا از طریق مواردی نظیر لوگو، تایپوگرافی، پالت های رنگی و کتابخانه های تصویری که نمایانگر شخصیت یک برند است، هویت آن برند را به تصویر بکشند. علاوه بر طراحی کارت های ویزیت، طراحان معمولا مجموعه ای از دستورالعملهای برند بصری را تهیه می کنند که بهترین شیوه ها را توصیف کند و نمونه هایی از برند تجاری بصری را که در رسانه های مختلف به نمایش در می آید ارائه می دهند. طراحان گرافیک هویت بصری باید یک دانش کلی در مورد انواع طراحی گرافیکی داشته باشند تا عناصر طراحی مناسب در تمام رسانه های تصویری را به خوبی بشناسند. آنها همچنین به روابط عمومی عالی، درک مهارت های مفهومی و خلاقانه و اشتیاق به تحقیقات درباره رقبای یک برند نیاز دارند.

 

2- طراحی گرافیکی بازاریابی و تبلیغات

وقتی بیشتر افراد به طراحی گرافیک فکر می کنند، ناخودآگاه طرح هایی که برای بازاریابی و تبلیغات ایجاد شده اند در ذهنشان تداعی می شود. شرکت ها به تلاشهای بازاریابی موفقیت آمیز برای ورود به فرآیند تصمیم گیری مخاطبان هدف خود وابسته هستند. یک پروسه بازاریابی عالی، افراد را بر اساس خواسته ها، نیازها، آگاهی، رضایت از محصول و خدمات درگیر خود می کند. از آنجا که افراد همیشه محتوای بصری را جذاب تر می دانند، طراحی گرافیکی به سازمان ها کمک می کند تا به صورت موثرتری تبلیغ و با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

یکی ازمهمترین وظایف طراح گرافیک همکاری با برندها برای ایجاد استراتژی های بازاریابی بصری برای آنهاست. این دست طراحان ممکن است به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک تیم داخلی یا خلاق با یک برند کار کنند. طراحان می توانند در نوع خاصی از رسانه ها (به عنوان مثال در مجلات و روزنامه ها) استخدام شوند.

نمونه هایی از وظایف طراح گرافیک بازاریابی

  • طراحی کارت پستال و بروشور
  • طراحی صفحات مجله و تبلیغات روزنامه
  • طراحی پوسترها، آگهی ها و بیلبوردها
  • ایجاد اینفوگرافیک ها
  • طراحی بروشور های چاپی و دیجیتالی
  • ایجاد الگوهای بازاریابی ایمیل
  • ارائه و آماده سازی پاورپوینت ها
  • ایجاد تبلیغات رسانه ای، بنرها و گرافیک ها
  • آماده سازی تصاویر برای وب سایت ها و وبلاگ ها

طراحان بازاریابی به مهارت های روابط عمومی، حل مسئله و مدیریت زمان نیاز دارند. این نوع طراحان علاوه بر مهارت در چندین برنامه طراحی گرافیکی، باید با محیط های چاپی و آنلاین نیز آشنا باشند.

وظایف طراح گرافیک

 

3- طراحی گرافیکی رابط کاربری

رابط کاربری (UI) در واقع نحوه تعامل کاربر با یک وب سایت یا اپلیکیشن است. طراحی رابط کاربری، فرآیند طراحی رابط ها برای استفاده آسان از آنها و ارائه تجربه ای کاربر پسند است. رابط کاربری شامل همه مواردی است که کاربر با آنها تعامل دارد. این نوع طراحی روی مواردی نظیر؛ تجربه بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه مانند دکمه ها، منوها، فونت ها و سایر موارد  تمرکز دارد. یک طراح  رابط کاربری در واقع تعادل زیبایی شناسی را با کارایی فنی متعادل می کند. طراحان رابط کاربری روی اپلیکیشن ها، برنامه های تلفن همراه، برنامه های وب و بازی ها تخصص دارند. آنها از نزدیک با طراحان UX (تجربه کاربری) که تعیین می کنند یک برنامه چگونه کار می کند و توسعه دهندگان UI (که برای ایجاد برنامه کد می نویسند) همکاری نزدیکی دارند.

وظایف طراح طراحی گرافیک رابط کاربری

  • طراحی صفحات وب
  • طراحی قالب (WordPress ، Shopify و غیره)
  • رابط بازی ها
  • طراحی برنامه

طراحان UI باید دارای روحیه تیمی باشند و هم از مهارت طراحی گرافیک برخوردار باشند و هم درک کاملی از اصول UI / UX، طراحی واکنش گرا و توسعه وب داشته باشند. آنها به دانش زبان های برنامه نویسی مانند HTML ، CSS و JavaScript نیز معمولا نیاز دارند.

 

4- طراحی گرافیکی در انتشارات

انتشارات قطعات طولانی هستند که از طریق توزیع عمومی با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. آنها به طور سنتی یک رسانه چاپی می باشند. کتاب ها، روزنامه ها، مجلات، جزء انتشارات رایج به حساب می آیند. با این حال، اخیرا افزایش قابل توجهی در انتشارات دیجیتال مشاهده شده است. طراحان گرافیک که در نشریات تخصص دارند با ویراستاران و ناشران کار می کنند تا طرح هایی نظیر عکس ها و گرافیک ها را ارائه دهند. طراحان انتشاراتی ممکن است به عنوان اعضای آزاد، اعضای آژانس خلاق یا در داخل یک دفتر مجله یا روزنامه به عنوان بخشی از یک شرکت انتشارات فعالیت کنند.

وظایف طراح گرافیک انتشارات

  • کتاب ها
  • روزنامه ها
  • گزارش های سالانه
  • مجلات
  • کاتالوگ ها
  • خبرنامه ها

طراحان انتشارات باید دارای مهارت های ارتباطی، خلاقانه و سازمانی عالی باشند. علاوه بر تخصص در زمینه طراحی گرافیک، آنها باید مدیریت رنگ، چاپ و نشر دیجیتال را درک کنند.

 

5- طراحی گرافیکی در بسته بندی محصول

بسته بندی محصول می تواند به طور مستقیم با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند. بسته بندی محصول ابزاری بسیار ارزشمند برای بازاریابی می باشد. هر جعبه، بطری و بسته ای که برای یک محصول استفاده می شود، فرصتی است که داستان یک برند را بازگو کند. این امر نیاز به دانش تخصصی در مورد فرآیندهای چاپی و درک جدی در مورد طراحی و ساخت صنعتی دارد. برای طراحان غیر معمول نیست که خودشان تصاویر و طرح هایی را برای نمایش هویت بصری یک برند ایجاد کنند.

طراحان بسته بندی محصول ممکن است یک تجارت کلی باشد یا منحصر به نوع خاصی از بسته بندی مانند برچسب یا قوطی نوشیدنی و یا صنعت خاصی مانند مواد غذایی یا اسباب بازی های کودکان باشد. این طراحان علاوه بر دانش قوی در مورد طراحی چاپی و صنعتی، به مهارت های مفهومی و حل مسئله نیز نیاز دارند. آنها باید انعطاف پذیر باشند تا خواسته های مشتریان، بازاریابان و تولید کنندگان را برآورده کنند و از تغیرات روز آگاه باشند.

طراحی بسته بندی محصول

 

6- طراحی گرافیکی در انیمیشن سازی

به بیان ساده تر، انیمیشن ها گرافیک های متحرکی هستند که برای تبلیغات در رسانه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع طراحی می تواند شامل تولید انیمیشن، موشن گراف، تصاویر و کلیپ ها باشد. محبوبیت این نوع محتوای رسانه ای در سالهای اخیر با پیشرفت تکنولوژی و رشد محتوای ویدئویی، افزایش چشمگیری داشته است. پیشرفت های فناوری باعث کاهش زمان و هزینه تولید شده و باعث می شود فرم هنری مذکور در دسترس تر و مقرون به صرفه تر باشد. اکنون، گرافیک های متحرک را می توان در تمام سیستم عامل های دیجیتال یافت که انواع مختلفی از مشاغل و فرصت ها را ایجاد کرده اند.

وظایف طراح گرافیک در انیمیشن سازی

  • ایجاد آگهی ها
  • ایجاد آرم های متحرک
  • ایجاد تریلرها
  • ایجاد ویدئوهای تبلیغاتی
  • ساخت ویدئوهای آموزشی
  • ایجاد برنامه ها
  • ساخت بازی های ویدئویی
  • ساخت آگهی ها
  • ساخت GIF ها

این نوع طراحان بسته به نوع کارشان، به دانشی قوی در مورد بازاریابی، کد نویسی و مدل سازی سه بعدی نیاز دارند.

 

7- طراحی گرافیکی در فضای محیطی

طراحی گرافیکی محیطی به طور بصری مردم را به مکان هایی متصل می کند تا با ایجاد تصاویری به یادماندنی، جالب و آموزنده، یک برند را به یاد آنها بیاورد.

وظاف طراح گرافیک محیطی

  • طراحی علائم
  • ایجاد نقاشی دیواری
  • طراحی بیلبورد
  • طراحی تبلیغات روی وسایل نقلیه عمومی
  • طراحی فضاهای رویداد ها و کنفرانس

طراحی گرافیک محیطی یک عمل چند رشته ای است که به ادغام گرافیک، معماری، طراحی داخلی  و طراحی صنعتی می پردازد. طراحان برای برنامه ریزی و اجرای طرح های خود در هر کدام از این زمینه ها با افراد مختلف همکاری می کنند. به همین دلیل، طراحان معمولا در طراحی گرافیک و معماری دارای دانش و تجربه بالایی هستند. آنها باید با مفاهیم طراحی صنعتی آشنا باشند و بتوانند نقشه های معماری را بخوانند و ترسیم کنند. به طور سنتی، طراحی گرافیک محیطی، تصاویری  تولید می کند که به عنوان ابزاری برای ایجاد یک تجربه جذاب تر، محبوبیت یک برند را افزایش می دهد.

 

8- طراحی گرافیکی در کارهای هنری

گرافیک و تصاویر گرافیکی اغلب با طراحی گرافیکی یکسان هستند، اما هر یک از آنها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. طراحان برای برقراری ارتباط و حل مشکلات، گاهی اوقات آثاری هنری را ایجاد می کنند. هنر آنها اشکال مختلفی دارد، از هنرهای زیبا گرفته تا دکوراسیون تا ایجاد تصاویر داستانی و اینفوگرافیک ها. اگرچه هنر و تصویرسازی گرافیکی از لحاظ فنی نوعی طراحی گرافیکی نیستند، اما به دلیل اینکه درمصارف تجاری به وفور از آنها استفاده شده است جزئی از طراحی گرافیکی به حساب می آیند.

وظایف طراح گرافیک در بخش هنری

  • طراحی تی شرت
  • طراحی الگوهای گرافیکی برای منسوجات
  • نقاشی متحرک
  • طراحی رمان های گرافیکی
  • طراحی بازی های ویدئویی
  • طراحی آلبوم های هنری
  • طراحی جلد کتاب
  • ایجاد اینفوگرافیک ها

گرافیست ها برای انجام این نوع طراحی ها باید با نویسندگان، ویراستاران، مدیران و بازاریابان همکاری کنند. آنها غالبا در زمینه هنرهای زیبا، انیمیشن سازی یا طراحی معماری فعالیت می کنند.

طراحی روی تیشرت

 

نتیجه گیری

طراحی گرافیک زمینه ای رو به رشد است و تقاضا برای جذب طراحان متخصص و ماهر رو به افزایش است. هنگامی که به دنبال شخص مناسب برای انجام کار طراحی هستید، دانستن انواع مختلف طراحی گرافیکی به شما در شناسایی متخصص مورد نیاز کمک می کند. اگر خود نیز در حال آموختن اصول طراحی گرافیک هستید، می توانید با مطالعه این مقاله از وضیت بازارکار آن به طور کامل مطلع شوید.

 

درباره‌ی مهرداد صادقی زاده

همچنین ببینید

عکاسی زیر آب

عکاسی زیر آب | معرفی تجهیزات لازم و نکات ضروری

عکاسی زیر آب چیست ؟ عکاسی زیر آب فرایند عکس گرفتن در زیر آب است. …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *