خانه / وبلاگ عکاسی / ده نکته برای آنکه در عکاسی معماری حرفه ای شوید.

ده نکته برای آنکه در عکاسی معماری حرفه ای شوید.

با توجه به آسان شدن عکاسی در زمانه ما، فرهنگ مصرف گرایانه ما به حوزه عکاسی نیز رسیده است و ما مانند دیگر اجناس و کالا همواره در حال مصرف کردن عکس ها هستیم. این به معناست که روزانه با تعداد بسیار زیادی عکس در همه ژانرهای عکاسی مواجه هستیم و با سرعت از کنار آن ها عبور می کنیم. عکاسی معماری نیز یکی از این حوزه هاست که عکس های زیادی در آن روزانه در سبد مصرف عکس ما قرار می گیرند.

عکس های معماری به نوعی جبران کننده حس حضور فیزیکی ما در مکان های مختلف با معماری های مختلف می شوند. مزیت های عکاسی معماری فوق العاده اند؛ این نوع عکاسی به مردم اجازه می دهد که یک درک بصری از بنا هایی که هرگز ممکن است به آن جا نروند داشته باشند، همچنین به ما این امکان را می دهد تا دایره واژگان و اطلاعات معماری خود را افزایش دهیم. اما همچون هر پدیده ای به مشکلات و مضرات آن هم باید واقف باشیم. جرمی تیل در یکی از فصول کتابArchitecture Depends  می نویسند: “عکس باعث می شود ما آنچه پیشتر برای ساخته شدن یک بنای معماری اتفاق افتاده است را فرموش کنیم؛ زحمات و سختی های که در این راه کشیده شده است. هم چنین باعث می شود که آنچه قرار است در ادامه بر سر آن بنا بیاید را نیز فراموش کنیم، کثیفی، آسیب دیدگی و … چرا که عکس زمان را متوقف می کند. یا به عبارت دیگر (در خصوص عکاسی معماری) عکس، آن بنا را در زمان متوقف می کند. عکاسی معماری بناها را از زمان و تنفس (گذر زمان) جدا می کند. و این برای معماران لحظاتی را فراهم می کند که مایه آرامش و تسلی شان می شود تا گمان کنند معماری بالاتر و فراتر از امواج (مخرب) زمان می ایستد”.

نکاتی که در ادامه آمده است با این هدف ذکر شده اند که نه تنها توانایی بصری عکاسی معماری را در شما تقویت کنند بلکه فراتر از آن، داستانی که هرعکس معماری روایت می کنند مد نظر بوده اند. از این نظر که به شما کمک کنند تا به ورای هر عکس بروید و از آن طریق روابط بین بناها، محیطی که در آن قرار دارند زمان و فضا را درک کنید.

 

عکاسی معماری

 

1- در شرایط متختلف آب و هوایی و در ساعت های مختلف روز عکاسی کنید.

افراد معمولاً علاقه دارند که دراماتیک ترین زمان را برای عکاسی از یک بنای معماری انتخاب کنند. مثلاً ترجیح می دهند در هنگام غروب که سایه ها بلند و نورها روشن تر هستند، عکاسی کنند. اگرچه عکاسی در این ساعت ها به عکس های تاثیرگذاری می انجامد، اما یادمان باشد که (این عکس ها) ظرفیت ساختمان را فقط در یک نقطه زمانی (مثلاً همان غروب) نشان می دهند. بنابراین عکاسی کردن از یک بنا در طول روز و زمان های مختلف آن یا حتی در شرایط مختلف آب و هوایی، نتیجه مهمی خواهد داشت: یک داستان کامل تر از آن بنا و ارتباطش با محیط روایت خواهد شد.

 

عکاسی در رایط مختلف

 

2- نور مناسب را الویت بندی کنید.

فارغ از اینکه در چه زمانی عکاسی می کنید، نور مناسب عکس همیشه یک الویت است. نور مناسب در عکاسی معماری باعث تاکید برفضا (مکان)یا یک ساختار یا اتسمفر خاص می شود و بنابراین نقش پررنگی در شکل گیری دیدگاه مخاطب عکس درباره آنچه از آن بنا می بیند، دارد.

 

نور مناسب را الویت بندی کنید.

 

3- به دنبال یک زاویه منحصر به فرد باشید.

بازی کردن با پرسپکتیو برای عکاسان معماری نه تنها یک سرگرمی است که می تواند نتایج خوبی نیز به دنبال داشته باشد. صرف زمان برای یافتن زوایای مختلف جهت عکاسی از یک بنا می تواند به ایجاد یک نگاه کلی و واقع گرایانه یا برعکس یک نگاه انتزاعی در خصوص آن شود و نگاه تازه ای را بر انگیزد.

 

به دنبال یک زاویه منحصر به فرد باشید

 

4- از بودن افراد در عکس هایتان نهراسید.

جرمی تیل در کتابش جایی نقل می کند : “ویراستار کتاب از پذیرفتن اینکه عکسی با حضور یک آدم در یک بنا روی جلد قرار بگیرد خودداری می کرد. اما زمانی که به او گفتم آدم را با یک دوچرخه بدون رکاب زن جایگزین کنیم پذیرفت”.  در یک روند تاریخی، عکاسان معماری معمولاً از حضور آدم ها در عکس هایشان به این علت که خلوص و یک دستی موجود در فضا را از بین می برند، خودداری می کردند. خوشبختانه، تعدادی از عکاسان معماری مشهور، به شکستن این روند و سنت تاریخی روی آورده اند. معماری بدون ما (آدم ها) وجود نداشته و ندارد. بنابراین از نشان دادن ما در عکس ها خجالت زده نباشید.

 

از بودن افراد در عکس هایتان نهراسید

 

5- همان اندازه به جزییات بپردازید که به کلیات می پردازید.

اگرچه عکاسی با زوایای باز همیشه یکی از بهترین انتخاب ها در عکاسی معماری است، اما بناها هزاران جزییات ریز در ساختارشان دارند که در عکس های باز زوایه های باز از نمای بیرونی آن ها دیده نمی شوند. عکاسی از جزییات بناها می تواند اطلاعات مفید تری درباره تاریخ آن بنا یا ساختمان ارایه دهد.

 

همان اندازه به جزییات بپردازید که به کلیات می پردازید

همان اندازه به جزییات بپردازید که به کلیات می پردازید

 

6- واقعیت بنا را مصادره نکنید!

تصور کنید که چه اندازه غافل گیر می شوید زمانی که یک بنا را که فقط از یک زوایه خاص و با یک پرسپکتیو خاص در تعدادی عکس از آن دیده اید، از نردیک ببنید. تلاش برای القای یک دیدگاه خاص درباره یک بنا (مصادره به مطلوب) با عکاسی از آن از یک زوایه و نمای خاص یکی از آفات عکاسی معماری است. اجازه دهید بار دیگر نقل قولی از جرمی تیل بیاوریم: ” اگرچه این یک باور اغراق شده است که معماران طراحی شان را بر اساس داشتن یک منظره خوب برای عکاسی انجام می دهند، اما نکته درست تر این است که عکاسی در حال تبدیل شدن به یک مرجع برای عکاسی است”. تلاش برای ثبت یک بنا از نماهای مختلف اش و پوشش تمام فضا و محیطی که به آن تعلق دارد (به جای عکاسی از آن از یک زوایه خاص) اگرچه امری مشکل است اما غیرممکن نیست.

7- از ابزار پسا تولید (post-processing) استفاده کنید.

ایجاد تغییرات در عکس ها یک استاندارد کاملاً پذیرفته شده در جهت ایجاد حس و حال مد نظر عکاس در عکس است. در حالی که عکس ها باید با یک دید آگاهانه در خصوص اینکه چه میزان تغییرات در یک عکس صحیح است ویرایش شوند، Photoshop و Lightroom از جمله بهترین ابزارهای این کار هستند که امکانات پیشرفته ای را برای ویرایش در اختیار کاربر قرار می دهند. همچنین یک محیط خوب ویرایش مجموعه عکس های پانوراما برای عکاسی معماری نرم افزار Hugin است.

 

از ابزار پسا تولید (post-processing) استفاده کنید.

 

8- تجهیزاتی برای عکاسی با کیفیت تهیه کنید.

اگر هدف شما این است که عکس های حرفه ای و با کیفیت در عکاسی معماری ثبت کنید، تهیه تجهیزات مناسب و با کیفیت برای این کار یک قدم مهم و پربازده محسوب می شود. در میان ابزار و تجهیزات مختلف دو مورد حایز اهمیت زیادی هستند: لنز واید (لنز های با فاصله کانونی کم) برای عکاسی به خصوص از محیط های داخلی و دیگری یک سه پایه برای عکاسی در شرایط نوری نا مناسب.  موارد دیگری همچون فیلتر polarizer نیز می تواند به ایجاد تضاد (contrast) بیشتر و عکس های با وضوح بالا کمک کند. استفاده از کوادکوپکتر و تجهیزات عکاسی هوایی نیز می تواند به افزایش تنوع و کیفیت کار شما کمک کند.

 

تجهیزاتی برای عکاسی با کیفیت تهیه کنید.

 

9- در چندین مقطع زمانی از محل بنا عکاسی کنید.

بازگشت چندباره به یک محل و عکاسی از آن، می تواند به بسته به نوع معماری موجود در آن، لایه های جدیدی از معماری بنا را همچون، بازسازی، تکمیل شدن و … به نمایش بگذارد. البته دیدن عکسی از یک بنای کامل شده بسیار لذت بخش تر است، اما چرا معماری بنا را فراتر از آن پایان جذاب اش دنبال نکنیم؟ دنبال کردن معماری یک بنا در طول زمان و عکاسی از آن می تواند جذاب باشد.

10- پیشاپیش درباره بنا کسب اطلاعات کنید.

زمانی که درباره تاریخ یک بنا مطالعه می کنید، اطلاعات مفیدی درباره آن به دست می آورید که در زمان عکاسی در پیدا کردن بهترین نماها برای هرچه بهتر منتقل کردن ذات و جوهره ایده اصلی آن بنا به مخاطب تاثیرگذار خواهد بود.

 

منبع:https://www.archdaily.com

برای مطالعه بیشتر در خصوص دیگر سبکهای عکاسی می توانید از لینکهای زیر استفاده کنید:

عکاسی خبری

عکاسی نجوم

عکاسی خیابانی

عکاسی کودک

عکاسی عروس

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی مد

عکاسی در طبیعت

عکاسی از غذا

درباره‌ی پانیذ حسنی

در حوزه عکاسی دیجیتال فعالیت میکنم و برخی محتوا گذاری های سایت پیکسان رو انجام میدم.

همچنین ببینید

عکاسی خبری و اصول آن

  هر روز تصاویر حاصل از عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم را در رسانه ها می …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *